تشییع شهیدگمنام دردهنمک

تشییع شهیدگمنام دردهنمک

مراسم استقبال و تشییع شهید گمنام در دهنمک

پیرو هماهنگی بعمل آمده با مسئولین محترم شهرستان آرادان و با همت سپاه شهرستان کهن آباد ، مراسم ویژه و معنوی استقبال  از پیکر مطهر شهید گمنام در روستای تاریخی و هدف گردشگری ده نمک  برگزار میگردد .

میزبانی از پیکر پاک و مطهر این شهید والا مقام در روز جمعه مو.رخ ۳۰/۰۸/۱۴۰۴ از ساعت ۹ صبح لغایت ۱۰ ابتدا در بوستان ده نمک و سپس در حسینیه سیدالشهداء و با حضور پرشور مسئولین و اهالی برگزار خواهد گردید .

 بدینوسیله از بزرگواران ده نمکی دعوت میگردد.

با حضور پور شور در مراسم ویژه وداع با شهید گمنام  ، در گرامیداشت و زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهیدان این سرزمین  سهیم باشیم .

در این مراسم نورانی آقایان حاج مرتضی نمکی فرزند عباسعلی ، کربلایی مرتضی نمکی فرزند محمد ابراهیم و کربلایی یدالله ایجی با نفس گرم خود در این مراسم ما را به فیض خواهند رساند .

رسول خدا (ص) می‌فرماید: «بالاتر از هر کار خیر و نیکی، نیکی برتری وجود دارد، که شهدات در راه خدا بالاترین آنهاست ،

آن هنگامی که شهادت امضا و محقق شد، بالاتر از آن، نیکی و مقام و منزلتی وجود ندارد»، و لذا شهدا امتیازتی استثنایی در روز قیامت دارند، که دیگران فاقد آن هستند.

🔹یاد کنید شهدای این مرز و  بوم را با ذکر یک صلوات 🔹 

       ╔═══🍃🌺🍃═══╗

            دهیاری و شورای اسلامی

      روستای تاریخی و گردشگری ده نمک

       ╚═══🍃🌺🍃═══╝

❇️ کانال ده نمک در تلگرام :

دهیاری ده نمک

دهیاری ده نمک

👇👇👇

ده_نمک

افتتاحیهخانهورزش

باسلام
احتراما در راستای توسعه فضاهای ورزشی در روستای تاریخی ده نمک و همچنین ترویج ورزش و ایجاد شادابی در میان اهالی به همت مدیران و مسئولین شهرستان و هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی اقدام به تهیه وسایل ورزشی مورد نیاز جهت تجهیز خانه ورزش ده نمک به شرح ذیل نمودیم .

👈 میز پینگ‌پنگ، فوتبال‌دستی، تخته شطرنج، دارت و تورهای ورزشی از جمله اقلام تجهیز شده خانه ورزش هستند.

❇️ مراسم افتتاحیه خانه ورزش روستایی در ده نمک با حضور مسئولان استانی و شهرستان در روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۴/۰۸/۰۱ برگزار شد.

❇️ هزینه تجهیز خانه ورزش دهنمک از محل اعتبارات استان و با مساعدت ریئس هیئت بومی و محلی استان سمنان صورت پذیرفت.

🔹ضمنا جهت اطلاع عزیزان هفته دوم دی ماه همزمان با ولادت حضرت علی ع جشنواره بومی محلی نیز در روستا برگزار خواهد شد.

🔹پاینده و برقرار باشید🔹

   ╔═══🍃🌺🍃═══╗
        دهیاری و شورای اسلامی 
  روستای تاریخی و گردشگری ده نمک 
   ╚═══🍃🌺🍃═══╝ 

❇️ کانال ده نمک در تلگرام :
https://t.me/denamak

اینستاگرام دهنمک :
Instagram.com/dehnamak


درباره ده نمک روستای تاریخی دهنمک

درباره ده نمک روستای تاریخی دهنمک

در باره ده نمک روستای تاریخی ده نمک:

  • پیشینه تاریخی :
  • روستای تاریخی ده نمک یکی از روستاهای استان سمنان امروزی است ، این روستا بخشی از ایالات «ورن» یکی از ایالات ۱۶ گانه دوران باستان است استان سمنان از دیر باز یکی از شهرهای چهاردهمین ایالت تاریخی « ورن »یا ورنه از تقسیمات شانزده گانه اوستایی در دوران باستان بوده است ورن یا ورنه متشکل از صفحات جنوبی البرز ، خوار ، شامل سمنان ، دامغان ،خوار ، دماوند ، فیروزکوه ، شهمیرزاد ، لاسگرد، ده نمک ، آهوان ، قوشه ، ویمه و نقاط کوهستانی ، مازندران بوده استکه در دوره مادها و هخامنشیان بخشی از قلمرو سرزمین «پارت» را در همسایگی مادها تشکیل می داد. اشکانیان ایالات ایران را به هجده بخش وسیع تقسیم کردند که یکی از ایالت‌های مهم آن قومس (در نواحی استان سمنان ) بوده است این منطقه در تمام دوره حکومت مادها و هخامنشیان، «کومیسنه یا کومیشان» و یا «قومس» بعد از اسلام، جزو ایالت بزرگ «پارت یا پرتو» به شمار می‌رفت.
  • ناحیه قومس یکی از نواحی مشهور ایران است روستای ده نمک در قدیم آخرین نقطه مرز غربی ایالت قومس و مرز شرقی ری بوده است. . نام كومش در متون هخامنشي چون كتيبه داريوش در بيستون و اشكاني كوميسنا ذكر شده و سه راهي مهمي در آن قرار داشته است در دوره هخامنشي از كومش يك راه به سوي شرق سرزمين باختر) و راهي به سوي شمال ( گرگان و مازندران ) وراهي به سوي غرب (ري امتداد داشته است .
  • روستای تاریخی ده نمک در روزگار فرمان روايی مادها، حد فاصل بين ايالات ماد و پارت بود و اين دو سرزمين را از هم جدا می كرد. روستای ده نمک تا قبل از تقصیمات کشوری سال 1390 یکی از روستاهای شهرستان خوار یا همان گرمسار کنونی بود هخامنشيان منطقه خوار را كه جزء ايالت پارت بود تصرف كردند. در دوره ساسانيان، شهرستان خوار زمانی جزو قومس و زمانی جزو ری بود و اغلب، حكام طبرستان بر اين ناحيه فرمانروايی داشتند. .
    پس از اسلام، روستای دهنمک جزو بلاد ری به شمار می رفت. در سال 329 هجری قمری و در زمان سلطنت نصر بن احمد سامانی، ماكان كاكی عليه دولت سامانيان قيام كرد و چند شهر از ايالت قومس و نيز خوار، سمنان و سمنك و ری را تصرف كرد. در زمان حكومت غزنويان و به ويژه سلطنت سلطان مسعود، خراسان و قومس و ری مورد تاخت و تاز طغرل بيك سلجوقی و تركان غز قرار گرفت و عده ای از اهالی سمنان، ‌خوار و برخی ده های ری جان خود را از دست دادند. بعد از انقراض سلسله غزنويان، تمامی ولايات باختری ايران به تصرف سلجوقيان در آمد .
  • ایالت قومس یا کومش، از کانون‌های مهم اسماعلیان در قرن‌های ششم و هفتم هجری بود. به طوری که در این ایالت ۱۵۰ قلعه در اختیار این فرقه بود که هر مجموعه از آن‌ها را یک کدخدا و هر قلعه مجزای آن را یک محتشم که به منزله فرماندار کل یا حاکم بزرگ بود، زیر نظر داشت
  • در زمان حمله مغول به ايران، در سال 616 هجری قمری، محدوده خوار توسط قشون چنگيز به تصرف مغول ها درآمد وهلاكوخان با تخريب و تصرف قلعه های فرقه اسماعيليه، طومار اين فرقه را درهم پيچيد. ايل خانان مدت ها بر اين نواحی حكومت كردند تا اين كه سر به داران با ظهور در خاور ايران علم مخالفت با مغولان را برافراشتند . در سال 909 هجری قمری حكومت فيروزكوه و خوار با حمله شاه اسماعيل مؤسس سلسله صفوی از بين رفت.
  • روستای ده نمک بیش از یک هزار سال قدمت دارد که طی قرن های گذشته همواره شاهد عبور کاروان های متعدد مسافران، تاجران، جهانگردان و زائران حضرت امام رضا علیه السلام بوده است. این مسافران پس از طی فرسنگ ها  راه دراین منزل اُطراق نموده و پس از استراحت و تیمار اسبان و شتران خود، به سفر خود ادامه می دادند.
  • بر اساس تقصیمات کشوری (مصوبه هیات وزیران)درسال 1390 روستای ده نمک تابع دهستان کهن آباد شهرستان آرادان از استان سمنان گردید و از شهرستان گرمسار (خوار) جدا شد.
  • براساس متون باقیمانده از سفرنامه ناصرالدین شاه، اردوان اسم قدیم آرادان بوده است که از نام اردوان اشکانی مشتق شده و پس از گذشت زمان به لفظ آرادان مبدل شده است. شهرستان آرادان دارای وسعتی در حدود چهار هزار و 329 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 15 هزار و 175 نفر براساس سرشماری سال 1390 می باشد، این شهرستان در 15 کیلومتری شهرستان گرمسار واقع شده و از شمال به فیروزکوه، از غرب به گرمسار، از شرق به سرخه و از جنوب به اردستان اصفهان منتهی می شود.
  • به خاطر پيشينه تاريخى سکونت در روستاى ده نمک و همچنين واقع شدن در مسير جاده ابريشم، آثار و بناهاى متعددى در آن ساخته شده است که مهمترين آنها عبارتند از: دژها) قلعه دوره اشكاني) ، كاروانسراي تخريب شده متعلق به دوران قبل و بعد از اسلام ، كاروانسراي قرون مياني اسلام ، كاروانسراي صفوي ، مقبره، حمام، قنات، يخچال و آب انبارها (ما قبل صفوي و صفوي)و000میباشد ضمن اينکه تعداد قابل توجهى از آثار تاریخی اين روستا ، از جمله آسياب‌هاى آبى، قره سوخانه(دادگاه)، چاپارخانه، قهوه خانه و… در طول سال‌هاى گذشته از بين رفته‌اند.
  • يكي از مهمترين شاهراههاي ارتباطي و تاريخي ميان تمدنهاي كهن جاده ابريشم بوده ، ابريشم نامي است به قدمت يك قرن تجارت و داد و ستد در اين جاده در اواسط دوران اشكاني شكل رسمي و نظاممندي را به خود گرفته است . بخش زيادي از اين جاده از داخل سرزمين ايران ،و روستای تاریخی ده نمک نیز می گذشته که منزلگاهی برای عبور کاروانان و مبادلات بوده است در این مسیر و در راستای ایجاد امنیت و آسایش اقدام به ساختن دژهاي دفاعي متعدد در پيرامون جاده و دژهاي كوچك در كنار ايستگاهها و كاروانسراها و حفر چاههاي آب و ساختن كاروانسراهها با توجه شرايط محيطي را میتوان مهم ترین عامل نام برد .
  • روستاي ده نمك يكي از منزلگاههاي مهم مسير جاده ابريشم بوده كه داراي قدمتي از دوران قبل از اسلام (مقطع زماني از 500 ق.م تا 600 ميلادي) تاكنون ميباشد و در كتب قديمه از آن به عنوان قريه الملح يا قصرالملح ياد شده است.
  • يكي از اين بناها كه جنبه امنيتي ایستگاه ده نمک را بازگو ميكند دژ يا قلعه ده نمك ميباشد. دژ ده نمك در روستاي ده نمك و در كنار جاده قديمي گرمساربه سمنان و به فاصله 500 متري جنوب شرقي كاروانسراي صفوي ده نمك واقع شده است. بنايي تقريباً مدور با قطر داخلي 55 متر و ارتفاع 12 الی 14 متر و با ضخامت نیم متر تا دو متر که با خشت و چينه ساخته شده است. ورودي بنا در بخش شرقي آن واقع شده است، در حاشيه جنوبي بنا زائدهاي چهارگوش ديده ميشود كه احتمالاً به صورت برج و يا به عنوان بستري جهت ايجاد اتاقها و حجرهها در بخش فوقاني دژ عمل ميكرده است. اين دژ از لحاظ پلان و شيوه ساخت به ميزان زيادي قابل مقايسه با دژ پاده ميباشد كه هر دو در مسير جاده ابريشم قرار گرفته اند و به احتمال زياد هردوكاربري تدافعي و برقراري امنيت در اين منطقه را به عهده داشته اند.
  • يخچال در حاشيه شمالغربي دژ قرار دارد كه قدمت آن به قبل از اسلام ميرسد وقديميتر از يخچال صفوي است در ضلع جنوبي دژ ده نمك آثاری از ويرانه هاي يك كاروانسراي قديمي نیز ديده ميشود.
  • آب انبار روستای ده نمک و کنار کاروانسرای شاه عباسی این روستا قرار دارد، این آب انبار منسوب به دوره قاجار و دارای پاشیر، مخزن و پوشش گنبدی مخزن که به شکل پلکانی ساخته شده است که البته سردری نیز دارد، پلان مخزن همانند اکثر مخازن معمول آب انبارهای منطقه براساس دایره ساخته شده که قطر خارجی آن در حدود 5/10 متر و عمق آن حدود 5/8 متر از سطح زمین است،
  • کاروانسرا ی روستای دهنمک بر سر راه قديمي و تاريخي جاده سنگ فرش بنا شده است تاریخ احداث آن مربوط به دوره صفویه است و در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است، كاروانسـرا در ارتفاع 1021 متري سطح دریا بنا شده و از نوع كاروانسرای چهار ايـواني مي باشد، در قسمت جنوبـي آن تالاري معروف به نام شاه نشين قرار دارد. اين كاروانسرا چهار گوش(مربع) است و بناي آن از آجرهاي خطائـي ساخته شده است و داراي 24 حجـره با يك اطاق حدوداً 3 *2 كه جهت اسكان کاروانان از آن استفاده مي كرده اند .
  • موقعیت جغرافیایی روستا :
  • روستای ده نمک در مختصات جغرافيايى 52 درجه و 43 دقيقه طول شرقى و 35 درجه و 15 دقيقه عرض شمالى واقع شده است. ارتفاع اين روستا از سطح دريا‌هاى آزاد 901 متر است.
  • روستای ده نمک شرقى ترين روستاى شهرستان آرادان است. رشته کوه‌هاى البرز (فیروزکوه ) در شمال آن و دشت کوير در جنوب آن (منتهی به اردستان اصفهان ) و شرق آن به سرخه منتهی میگردد . اين روستا تا آرادان 23، تا گرمسار 35، تا سمنان 75 و تا تهران144 کيلومتر فاصله دارد. ده نمک هم اکنون در جنوب جاده اصلى تهران به مشهد قرار دارد. در گذشته اين جاده ترانزيتى از داخل روستا مى‌گذشت. راه آهن تهران به مشهد نيز از جنوب اين روستا مى‌گذرد و داراى ايستگاه راه آهن مى‌باشد.
  • «در شبکه راههاى قديمى، از ده نمک راه ديگرى به طرف شمال جدا مى‌شد و به چهار طاق با قلعه‌ى عظيم آن مى‌رسيد و پس از گذشتن از قلعه‌ى ضحاک و رامه‌ى پايين و بالا و قلعه کيخسرو به جاده‌ى اصلى کنار حبله رود مى‌رسيد و به فيروزکوه مى‌رفت.
  • پیشینه روستا از زبان مورخان :
  • واقع شدن روستای دهنمک بر سر جاده رى – خراسان و عبور کاروانيان و زائرين امام رضا(ع) و از جمله جغرافي دانان و سفرنامه نويسان باعث شده است که اطلاعات ذي قيمتى از جغرافياى تاريخى اين منطقه در کتاب‌هاى تاريخى و جغرافيايى به صورت پراکنده ثبت گردد.
  • ياقوت حُموى جغرافى دان قرن هفتم هجرى از روستای دهنمک چنين نام برده است: «روستايى در نزديکى خوار (گرمسار) وجود دارد که ايرانيان آن را ده نمک خوانند و من آن را ديده ام  
  • شاهراه بزرگ خراسان از سراسر ايالت قومس مى‌گذشت. در اين موضوع، عموم کتبِ مسالک و ممالک از ‹‹ابن خردادبه›› تا ‹‹حمدالله مستوفي›› اتفاق نظر دارند. اين شاهراه پس از خروج از رى و طى سه منزل به خوار (گرمسار) مى‌رسيد. منزل چهارم، قصرالملح يا قريه الملح بود که آن را به فارسى به قول حمدالله مستوفى ‹‹ده نمک›› مى‌گفتند و امروزه هم به همين اسم موسوم است.

ابن رسته نیز در قرن سوم هجری در شرح مسير خوار (گرمسار ) تا ده نمک چنين مى‌نويسد: «از خوار تا ده نمک، هفت فرسنگ است و جاده اش در کشتزارها و مزارع پيش مى‌رود». اين گفته‌ نشان مى‌دهد که اين روستا در گذشته منطقه‌اى آباد و پر رونق بوده است.   

چکیده روستای ده نمک

چکیده روستای ده نمک

روستای ده نمک

۱-موقعیت جغرافیایی: روستای ده نمک در مختصات جغرافیایی ۵۲ درجه و ۴۳ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۱۵ دقیقه عرض شمالی واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا ۹۰۱ متر است فاصله روستا تا بخش مرکزی ارادان ۲۳ کیلومتر ،گرمسار ۳۵ کیلومتر ، تهران ۱۴۴ کیلومتر و همچنین تا بخش مرکزی شهر سمنان (مرکز استان) ۷۵ کیلومتر فاصله دارد روستای ده نمک در حال حاضر تابع دهستان کهن آباد بخش آرادان شهرستان گرمسار می باشد

۲– تاریخچه روستا:روستای ده نمک به لحاظ تاریخی تقریباَ مرز بین ایالات ری و قومس قدیم محسوب شده و بین روستاهای تاریخی بیابانک و لاسجرد (از سمت شرق) و دهستان ارادان (سمت غرب) قرار گرفته که آثار تاریخی به جا مانده در این روستا خصوصاَ قلعه های قدیمی حکایت از قدمت تاریخی و دیرینه آن دارد منطقه سمنان در تمامی دوره حکومت ماده ها  وهخامنشیان (کومیسنه یا کومیشان) (قومی بعد از اسلام) جزء ایالت بزرگ پارت به شمار می رفته است اشکانیان ایالت ایران را به هجده بخش وسیع تقسیم کردند که یکی از ایالتهای مهم آن (کمیسن قومیس) یا قومس در نواحی سمنان و دامغان کنونی بود.به دلیل قرار گرفتن جاده ابریشم در گستره حکومت اشکانی و قرار گرفتن در مسیر بازرگانی بین امپراتوری روم و حوزه مدیترانه و امپراتوری هان در چین، این امپراتوری به مرکزی برای تجارت تبدیل شد.وجود بخش های  از قلعه مخروبه در جنوب روستا (قلعه خرابه) با قدمت حدود ۲۰۰۰ ساله ، بیانگر این مطلب است که در این دوره  با ساخت و استقرار پادگانها و قلاع ها از آنها جهت آموزش سربازان ودفاع و حفاظت از منطقه  و و درگیری با دشمن مورد استفاده قرار میگرفته است.قومس در دوران حکومت ساسانیان بخشی از ایالت بزرگ و معروف (پزشخوارگر) به شمار می رفت ۰ مرحوم بهار ضمن یادداشتهای خود در کتاب مجمل التواریخ و القصص در مورد حدود و موقعیت پشخوارگر چنین می نویسد : پشخوارگر نام سلسله جبالی است از دره خوار ری تا سوادکوه و دماوند و سلسله البرز تا رودبار قزوین این منطقه طی تاریخ دو هزار ساله خود شاهد فراز و نشیب ها ، جنگها ، شکستها و پیروزیهای بی شمار بوده است در دوره های بعد از اسلام جزو سرزمین تاریخی ، کومش یا قومس به شمار می آمد .در نیمه قرن هفتم میلادی در زمان یزدگرد سوم آخرین پادشاه سلسله ساسانی ، مهاجمان عرب کشور ایران را به تصرف خود در آوردند  (اعراب) نخست شهر بزرگ و آباد ری را تسخیر کردند سپس به شمال شرقی رفته  به سرزمین کومش که شامل شهرهای سمنان ، دامغان  ، بسطام بود رسیدند و آن را تسخیر کردند منطقه ده نمک و اطراف آن به چند علت مورد توجه حکومتهای وقت قرار داشته است. قبل ازاسلام به خاطر موقعیت جغرافیایی خود که محل عبور کاروانهای  مسیر جاده بزرگ و معروف ابریشم بوده و نیز مرز بین ایالت ری و قومس محسوب می شده و بعد از اسلام هم به علت اینکه در مسیر عبور کاروانهای زیارت امام رضا(ع) به سمت خراسان بوده از اهمیت زیادی برخوردار بوده بطوریکه در زمان صفویه کاروانسرای آجری در روستا ساخته شده که مورد استفاده کاروانیان قرار میگرفته است به همین خاطر در مسیر کاروانهایی که از ری به خراسان  طی طریق می نمودند ، ده نمک چهارمین منزلگاه محسوب میشده و این مطلب در کتب متعدد تاریخی درج گردیده است.

علاوه بر موارد فوق منطقه ری ، خار و  قومس به علل متعدد در دوره های مختلف تاریخی محل کشمکش حکومت ها  و امرای آنها بوده است.منطقه ری و اطراف آن همواره مامن خاندان علوی از ظلم و جور حکام بنی عباس بود۰ وجود آرامگاه های متعدد امام زاده ها مانند امامزاده علی اکبر (ع) در منطقه ارادان و امام زاده عبداله در منطقه کوهستانی شمال روستا و نظایر آن همگی موید این نظر می باشدآنچه از کتب تاریخی برمی آید ، جنگهای متعددی در منطقه به وقوع پیوست و قلاع باستانی و چند هزار ساله منطقه به دست زندیه و سپس امرای دیلمیان و اسماعیلیه بازسازی و احیا شدایالت قومس یا کومش از کانونهای مهم اسماعیلیان در قرنهای ششم و هفتم هجری بود۰ به طوریکه در این ایالت ۱۵۰ قلعه در اختیار این فرقه بود که هر مجموعه از آنها را یک کدخدا و هر قلعه مجزای آن را یک محتشم که به منزله فرماندار کل یا حاکم بزرگ بود زیر نظر داشت منطقه ده نمک و اطراف آن در دوره اسلامی به جهت ارزش استراتژیکی آن جزء قلمرو آل زیار ، آل بویه ، زندیه  ، علویان ، اسماعیلیه و نیز سلسله سادات بوده و در مسیر ادوار تاریخ همواره مورد استفاده اقوام و طوایف مختلف قرار می گرفته است ۰ با پیروزی فرقه اسماعیلیه به رهبری حسن صباح در درگیری با امرای بنی عباس و سلاطین دیگر، اسماعیلیان با تصرف قلاع (استوناوند) و (اردهن) و (لاجوردی ) در مسیر ری به خراسان این راه ها را به دست خود گرفتند و از کاروانیان باج و خراج می گرفتند در گذشته قلاع متعددی که مورد استفاده فرقه اسماعیلیه قرار می گرفته در منطقه وجود داشته که اکثراَ توسط سپاه مغول و شخص هولاکوخان ، آخرین بار تسخیر و تخریب شده است این منطقه در دوران مغول و سپس تیمور لنگ از حمله و کشت و کشتار در امان نماید و متحمل خسارات جانی و مالی بسیار شد پس از ظهور و استقرار حکومت صفویان و سرکوب گردن کشان ، ولایات فیروزکوه ،   فوار ، سمنان و سنگسر به تصرف صفویان درآمد علاوه بر موارد ذکر شده نواحی کوهستانی (البرز) جزء مناطق تاریخی هستند که بنابر گزارش باستان شناسان، محلهای اولیه سکونت انسان بوده است و قدمت چندین هزار ساله

۳-۱- قلاع باستانی ده نمک

در روستای د ه نمک قلعه قدیمی نسبتا سالمی وجود دارد  که به آن قلعه گبری یا کافر قلعه می گویند که در برخی کتب و اسناد تاریخی از جمله وقف نامه ده نمک که در قرن هشتم هجری قمری نوشته شده به آن اشاره شده است که مربوط به ایرانیان قبل از اسلام است۰وجود دژها و قلعه های موجود در منطقه، بیانگر این مطلب است که در اعصار گذشته این مناطق محل تجمع نیرو جهت حفاظت و دفاع در برابر دشمن و همچنین درگیری سپاهیان سلاطین بوده است این قلعه مدورحدود ۱۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و ارتفاع فعلی آن بین ۸ الی ۱۰ متر می باشد که به نظر میرسد  در دوره قبل از اسلام ساخته شده است ، قلعه پر ابهت و مستحکم ده نمک که با خشت های خام بزرگ ساخته شده پابرجا بوده و منظره ای زیبا به روستا بخشیده است۰آثار به جا مانده از درون قلعه ها حاکی از آن است که این قلاع توسط راهی زیرزمینی با  هم ارتباط داشته اند که در موارد اضطراری از آنها استفاده می کردند۰

۳-۲- (قلعه خرابه)

قدیمی ترین اثر تاریخی روستای ده نمک بقایای یک قلعه قدیمی میباشد که در جنوب روستا واقع است و از قلعه سالم ده نمک حدود ۱۰۰۰ متر فاصله دارد که در حال حاضر فقط قسمتهایی از دیواره آن باقی مانده و بقیه تخریب گردیده است۰ مصالح به کار رفته در ساخت آن دارای ساختاری متشکل از گل رس دارد و از نظر قدمت متعلق به دوره اشکانیان (حدود ۲۰۰۰ سال) است۰

۳-۳- کاروانسرای ده نمک

کاروانسرای ده نمک در ۳۶ کیلومتری شرق گرمسار و از نوع چهار ایوانی است۰ این کاروانسرا در زمان صفویه ساخته شده و به شکل مربع مستطیل است۰ سردر ورودی با دو گوشواره دو طبقه به شکل ذوزنقه است که در ضلع جنوبی کاروانسرا قرار دارد۰ در پشت هر ایوان اتاق مستطیل شکلی قرار دارد که ارتباط بین اصطلبهای چهارگانه را قطع می کند از این محل اخیراَ جهت مراسم المپیاد ستاره شناسی  و همچنین مراسم باستانی چهارشنبه آخر سال استفاده می شود۰

۳-۴- یخدانها و آب انبار قدیمی:

در روستای ده نمک ۲ یخدان و یک آب انبار قدیمی وجود دارد۰ قدمت آب انبار موجود مربوط به زمان قاجاریه است و در شرق کاروانسرا واقع شده و تا حدود سه دهه قبل از آن استفاده میشد.همچنین دو یخدان در روستا وجود دارد که یکی در مجاورت و ضلع شمالی کاروانسرا واقع شده و دیگری در مجاورت قلعه روستا  (مرکز روستا ) واقع شده از یخدانی که در کنار کاروانسرا قرار داشت تا ۵ دهه قبل ، توسط اهالی از ان استفاده میشده است..

۳-۵- آثار تخریب شده روستا:

این روستا دارای یک آب انبار قدیمی بود که اهالی روستا به آن ژیراو  و یا چهل پله می گفتند. آب قنات از انتهای  این آب انبار جریان داشت و دسترسی به آب پس از عبور از چهل پله میسر می شد . اهالی روستا درساعات گرم  روز و یا ایام ماه مبارک رمضان (به جهت خنک بودن )داخل راهرو آن به استراحت می پرداختند. این اب انبارتا ۵۰ سال پیش مورد استفاده اهالی روستا قرار داشت که متاسفانه با گذشت زمان تخریب و نهایتا داخل ان با خاک پر گردید همچنین یک آب انبار آجری در روستا وجود دارد که بخشهایی از سر در آن  قبل از انقلاب در موقع تعریض واسفالت جاده اصلی تهران به مشهد که از جلوی این آ ب انبار می گذشت  تخریب گردید ولی نسبتا سالم است .از آثار قدیمی تخریب شده در روستا می توان به حمام قدیمی ، چاپارخانه ، کوره آحر پزی ، ، خانه بهداشت، کاروانسرای خشتی ، آسیابهای قدیمی و … اشاره کرد۰

۴– جاذبه های دیدنی و گردشگری:

روستای ده نمک و ناحیه اطراف آن به سبب ویژگی های خاص موقعیتی و تاریخی ، مجموعه ای از مناظر دیدنی مانند جنگلهای گز در منطقه کویری جنوب روستا و همچنین همجواری با مناطق ییلاقی در منطقه کوهستانی شمال مانند روستاهای رامه بالا و رامه پایین ، قالیباف که مناطق خوش آب و هوا و جاذبه های گردشگری استان سمنان محسوب می شوند قرار گرفته همجنین آثار تاریخی داخل روستا که شامل کاروانسرای شاه عباسی (دوره صفویه) ، آب انبار ، یخدانها ، قناتها و قلعه های باستانی و دیگر آثار قدیمی  می باشد و نیز مراسم تعزیه خوانی در ایام محرم در حسینیه روستا و مراسم چهارشنبه سوری در کاروانسرای شاه عباسی در پایان سال و نیز  وجود پارک گردشگری که در غرب روستا وجود دارد،روستای ده نمک را به عنوان یکی از روستاهای با قابلیت جذب گردشگری در منطقه کرده است .اگرچه تورهای گردشگری در فواصل سال و ایام عید نوروز  بازدید کنندگان محترم را در روستای ده نمک  با آثار خود شور و هیجان می بخشد ولی این روستا با توجه به قدمت و آثار باستانی و جاذبه گردشگری شاخص خود در منطقه ، بایستی بیش از پیش مورد توجه قرارگیرد که این امردر صورت بازسازی آثار تخریبی و پرداختن به امکانات رفاهی و توریستی در روستاٍ ، و شناساندن آن به مردم انشائالله تحقق می یابد.                                                                                       

نیک سیرت

 

پیشینه ده نمک

پیشینه ده نمک

پیشینه ده نمک (تاریخچه ده نمک ):یکی از روستاهای استان سمنان امروزی است ، این روستا بخشی از ایالات «ورن» یکی از ایالات ۱۶ گانه دوران باستان است . روستای ده نمک یکی از منزلگاههای مهم مسیر جاده ابریشم بوده که دارای قدمتی از دوران قبل از اسلام (مقطع زمانی از ۵۰۰ ق.م تا ۶۰۰ میلادی) تاکنون میباشد و در کتب قدیمه از آن به عنوان قریه الملح یا قصرالملح یاد شده است . روستای تاریخی ده نمک در روزگار فرمان روایی مادها، حد فاصل بین ایالات ماد و پارت بود و این دو سرزمین را از هم جدا می کرد. روستای ده نمک تا قبل از تقصیمات کشوری سال ۱۳۹۰ یکی از روستاهای شهرستان خوار یا همان گرمسار کنونی بود. ده نمک بیش از یک هزار سال قدمت دارد که طی قرن های گذشته همواره شاهد عبور کاروان های متعدد مسافران، تاجران، جهانگردان و زائران حضرت امام رضا علیه السلام بوده است. این مسافران پس از طی فرسنگ ها  راه دراین منزل اُطراق نموده و پس از استراحت و تیمار اسبان و شتران خود، به سفر خود ادامه می دادند .روستای ده نمک در مختصات جغرافیایى ۵۲ درجه و ۴۳ دقیقه طول شرقى و ۳۵ درجه و ۱۵ دقیقه عرض شمالى واقع شده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا‌هاى آزاد ۹۰۱ متر است.  ده نمک شرقى ترین روستاى شهرستان آرادان است. رشته کوه‌هاى البرز (فیروزکوه ) در شمال آن و دشت کویر در جنوب آن و شرق آن به سرخه منتهی میگردد . این روستا تا آرادان ۲۳، تا گرمسار ۳۵، تا سمنان ۷۵ و تا تهران۱۴۴ کیلومتر فاصله دارد. ده نمک هم اکنون در جنوب جاده اصلى تهران به مشهد قرار دارد. ناحیه قومس یکی از نواحی مشهور ایران است روستای ده نمک در قدیم آخرین نقطه مرز غربی ایالت قومس و مرز شرقی ری بوده است. روستای تاریخی ده نمک یکی از روستاهای  استان سمنان امروزی است ، روستای ده نمک در روزگار فرمان روایی مادها، حد فاصل بین ایالات ماد و پارت بود و این دو سرزمین را از هم جدا می کرد.  روستای ده نمک تا قبل از تقصیمات کشوری سال ۱۳۹۰ یکی از روستاهای شهرستان خوار یا همان گرمسار کنونی بود  هخامنشیان منطقه خوار را که جزء ایالت پارت بود تصرف کردند. در دوره ساسانیان، شهرستان خوار زمانی جزو قومس و زمانی جزو ری بود و اغلب، حکام طبرستان بر این ناحیه فرمانروایی داشتند.  پس از اسلام، روستای ده نمک جزو بلاد ری به شمار می رفت. در سال ۳۲۹ هجری قمری و در زمان سلطنت نصر بن احمد سامانی، ماکان کاکی علیه دولت سامانیان قیام کرد و چند شهر از ایالت قومس و نیز خوار، سمنان و سمنک و ری را تصرف کرد. ایالت قومس یا کومش، از کانون‌های مهم اسماعلیان در قرن‌های ششم و هفتم هجری بود. به طوری که در این ایالت ۱۵۰ قلعه در اختیار این فرقه بود که هر مجموعه از آن‌ها را یک کدخدا و هر قلعه مجزای آن را یک محتشم که به منزله فرماندار کل یا حاکم بزرگ بود، زیر نظر داشت . روستای ده نمک بر اساس تقصیمات کشوری (مصوبه هیات وزیران)درسال ۱۳۹۰ (روستای ده نمک ) تابع دهستان کهن آباد شهرستان آرادان از استان سمنان گردید و از شهرستان گرمسار (خوار) جدا شد