مزرعه محمد آباد

مزرعه محمد آباد

مزرعه محمد آباد روستای تاریخی ده نمک آرادان: مزرعه محمد آباد در قسمت پائین خط را آهن و در قسمت جنوب شرقی روستا و نزدیک مزرعه حسین آباد واقع شده است .

این مزرعه دارای چاه های عمیق و قنات و در گذشته آب رودخانه نیز برای آبیاری زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفته است   به گفته بزرگان روستا مزرعه محمد آباد دارای قلعه  و منازل مسکونی بوده است که در حال حاضر آثار قلعه آن مشهود است . خانواده های که در منازل مسکونی مزرعه حسین آباد ساکن بودند شامل خانواده خانم نسا مادر مرحوم علی النقی  و …….در آنجا سکونت داشته اند .

قنات این مزرعه دارای آب زیادی بوده است کشاورزان روستای ده نمک در دو بخش به کشاورزی در این مزرعه می پرداختند بخشی مربوط به زمین های  وقفی و سایرین در زمین های خرده مالکی به کشاورزی مشغول بوده اند . زمینهای اوقافی این مزرعه در بخش شمالی قلعه و همچنین در بخشهای شرقی به سمت استان سمنان و غربی به سمت روستا ی ده نمک را شامل می شده است .

زمین های بخش جنوبی قلعه محمد آباد مربوط مالکین خرد بوده که عمدتا با آب چاه برای آبیاری استفاده می گردیده است .اراضی مزرعه محمد آباد بالغ بر یکصد و بیست هکتار میباشد  از جمله کشاورزان این منطقه میتوان به علی نمکی ، عباسعلی نمکی ، قربانعلی شرطعلی ، عبدل علی نمکی و……….که در زمین های اوقافی به کشت مشغول بودند یاد کرد همچنین کشاورزانی همچون علی محمد صوفی آبادی ، رمضان پدر محمد آقا اشاره نمود .این مزرعه در حال حاضر از رونق گذشته برخوردار نیست و فقط دارای استخر جهت آبیاری و بخشی از زمین های آن در حال کشت ذرت است

مزرعه حسین آباد

مزرعه حسین آباد

مزرعه حسین آبادروستای کهن ده نمک

مزرعه حسین آباد در قسمت پائین راه شوسه مسیر جاده تهران به سمنان و در قسمت جنوب شرقی روستای ده نمک  و نزدیک مزرعه محمد آباد واقع شده است .اراضی مزرعه حسین آباد را بالغ بر شصت هکتار اعلام مینمایند  .

زمین های این مزرعه  از بالای راه شوسه و تا پائین خط آهن تهران به مشهد مقدس امتداد دارد. جهت مزرعه به سمت شهرستان سرخه میباشد . این مزرعه دارای یک رشته قنات عمیق بوده و در گذشته علاوه بر قنات مذکور از آب رودخانه نیز برای آبیاری زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفته است   به گفته بزرگان روستا مزرعه حسین آباد دارای قلعه  و منازل مسکونی بوده است که در حال حاضر آثار قلعه آن مشهود است . این قلعه دارای سالن های بسیار بزرگ بوده است .

جاده قدیم تهران به مشهد (ری به خراسان قدیم )که در گذشته از داخل روستا عبور می کرد از جلوی قلعه حسین آباد نیز عبور می کرده است . فاصله این مزرعه تا روستا حدود شش کیلومتر میباشد بدلیل نزدیکی قلعه حسین آباد به جاده اصلی و همچنین وجود قهوه خانه مسافران بارگاه ضامن آهو توقفی در این مکان داشته اند .همچنین مردم روستای تاریخی ده نمک که در حال کشاورزی و یا به امر کار در معادن نمک مشغول بودند در این منزلگاه بسیار استراحت می نمودند .

قنات این مزرعه دارای آب زیادی بوده است کشاورزانی که به کشت در این مزرعه مشغول بوده اند را میتوان غلام علی و فرزندانش همچنین حسین دهقانی را نام برداین مزرعه در حال حاضر از رونق گذشته برخوردار نیست و فقط دارای استخر جهت آبیاری مزرعه زیتون است . با توجه به خشک شدن قنات حسین آباد کشاورزی نیز در این مکان به فراموشی سپرده شد .