مزرعه محمد آباد

مزرعه محمد آباد

مزرعه محمد آباد روستای تاریخی ده نمک آرادان: مزرعه محمد آباد در قسمت پائین خط را آهن و در قسمت جنوب شرقی روستا و نزدیک مزرعه حسین آباد واقع شده است .

این مزرعه دارای چاه های عمیق و قنات و در گذشته آب رودخانه نیز برای آبیاری زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفته است   به گفته بزرگان روستا مزرعه محمد آباد دارای قلعه  و منازل مسکونی بوده است که در حال حاضر آثار قلعه آن مشهود است . خانواده های که در منازل مسکونی مزرعه حسین آباد ساکن بودند شامل خانواده خانم نسا مادر مرحوم علی النقی  و …….در آنجا سکونت داشته اند .

قنات این مزرعه دارای آب زیادی بوده است کشاورزان روستای ده نمک در دو بخش به کشاورزی در این مزرعه می پرداختند بخشی مربوط به زمین های  وقفی و سایرین در زمین های خرده مالکی به کشاورزی مشغول بوده اند . زمینهای اوقافی این مزرعه در بخش شمالی قلعه و همچنین در بخشهای شرقی به سمت استان سمنان و غربی به سمت روستا ی ده نمک را شامل می شده است .

زمین های بخش جنوبی قلعه محمد آباد مربوط مالکین خرد بوده که عمدتا با آب چاه برای آبیاری استفاده می گردیده است .اراضی مزرعه محمد آباد بالغ بر یکصد و بیست هکتار میباشد  از جمله کشاورزان این منطقه میتوان به علی نمکی ، عباسعلی نمکی ، قربانعلی شرطعلی ، عبدل علی نمکی و……….که در زمین های اوقافی به کشت مشغول بودند یاد کرد همچنین کشاورزانی همچون علی محمد صوفی آبادی ، رمضان پدر محمد آقا اشاره نمود .این مزرعه در حال حاضر از رونق گذشته برخوردار نیست و فقط دارای استخر جهت آبیاری و بخشی از زمین های آن در حال کشت ذرت است

ده نمک در سفرنامه استرآباد

ده نمک در سفرنامه استرآباد

ده نمک در سفرنامه استرآباد و مازندران و گیلان :
کتاب «سفرنامه استرآباد و مازندران و گیلان و…»، تالیف مسعود گلزارى به زبان فارسى، گزارش یکى از رجال عهد قاجار(میرزا ابراهیم ) به این مناطق مى‏باشد. این کتاب یکى از با اهمیت‏ترین منابع اطلاعاتى، از این مناطق در اوایل دوره قاجار مى‏باشد که مطالب آن در سال‏هاى بعد نیز مورد استناد اهل تاریخ و جغرافى قرار گرفته است. مولف کتاب سعى کرده، در این اثر اطلاعات با اهمیتى از سکنه، آب و هوا، محصولات، بناها، … این سرزمین‏ها را در میان مطالب کتاب به خوانندگان خود ارائه دهد.

میرزا ابراهیم نویسنده کتاب سفرنامه استرآباد ده نمک را اینگونه توصیف می کند: از بابت راه آرادان به ده نمک سه فرسخ است. چاپارخانه آنجا در دست محمود بیک است و کاروانسرای شاه عباسی دارد که پنج سال است حاجی علینقی تاجر کاشی ساکن طهران ، تعمیر نموده و آب انبار و آب ریز ساخته است که قدری آب جاری از پهلویش روان است .قلعه خرابه ای دارد که دوازده خانوار رعیت در آن ساکن است.

میرزا ابراهیم در  ٢٩  رمضان  ١٢٧۶ ق سفر خود را آغاز کرده و در  ٢٠  ذیقعده  ١٢٧٧ ق به پایان رسانده است. مؤلف سفر خود را از تهران شروع کرده شهرهاى سمنان، دامغان، شاهرود، استراباد، اشرف، سارى، بارفروش، لاهیجان، رشت، قزوین و آستارا را دیده و تمام وقایع زمان سفر را یادداشت کرده است.

ساختار کتاب؛ شامل فهرست مطالب، سرآغاز، خطبه، تفصیل، متن کتاب در چهارده بخش، تعلیقات و تصحیحات و اضافات و فهرست عمومى مى‏باشد. روش بیان مطالب کتاب در این اثر بر اساس نثر قاجار مى‏باشد که لغات عربى در نثر فارسى زیاد دیده مى‏شود. مولف تمامى مشاهدات خود را از هنگام شروع سفر از تهران و مسافت و مکان‏هاى بین را، تا زمان بازگشت دوباره به تهران در اثر خود آورده است.

سرآغاز کتاب به شرح مختصرى در مورد کتاب و مولف آن مى‏پردازد. بخش اول کتاب با عنوان «راه دارالخلافه به خاتون‏آباد» آغاز مى‏شود. در این بخش به مطالبى؛ همانند، دهکده خاتون‏آباد، راه خاتون‏آباد به ایوان کیف، دهکده ایوان کیف، راه ایوان کیف به قشلاق، دهکده قشلاق… اشاره مى‏شود. مولف در گزارش سفر خود به مسافت دقیق مناطق از یکدیگر و مکان‏هایى که مابین سفر مى‏بیند، اشاره دقیق مى‏کند؛ همانند اینکه نقل مى‏کند: «از بابت راه از ایوان کیف به قشلاق که پنج فرسخ است، به مسافت یک فرسخ و نیم گذشته اول سر دره است که بالاى تپه، قراولخانه نادرى مخروبه از آجر است که خیابان از میان دره است که جوى آب شور روان مى‏باشد. سه ربع فرسخ آمده دست چپ، توى دره ایضا قراولخانه سنگى خرابه است. و این دو قراولخانه به حکم نادر شاه ساخته شده بود که هرگاه افغان بیاید مستحفظین مانع شوند [و] جنگ نمایند. و ربع فرسخ دیگر گذشته سردره تمام مى‏شود که همه این سردره یک فرسخ است.» بخش دوم کتاب «از سمنان به دامغان، راه سمنان به آهوان» نام دارد که خود به قسمت‏هاى مختلفى تقسیم مى‏شود؛ همانند: «راه آهوان دو کاروانسرا دارد: یکى مشهور [به‏] شاه عباسى است که حاجى علینقى تاجر کاشى به سعى مشهدى غلامحسین در سنه ١٢٧١ تعمیر کرده است و بالاى دروازه به اسم شاه سلیمان نوشته است و تاریخ دارد سنه ١٠٩٧ که مقابلش آب‏انبار و آبریز دارد که از آجر ساخته‏اند.

میرزا ابراهیم نویسنده کتاب سفرنامه استرآباد ده نمک را اینگونه توصیف می کند:

از بابت راه آرادان به ده نمک سه فرسخ است. چاپارخانه آنجا در دست محمود بیک است و کاروانسرای شاه عباسی دارد که پنج سال است حاجی علینقی تاجر کاشی ساکن طهران ، تعمیر نموده و آب انبار و آب ریز ساخته است که قدری آب جاری از پهلویش روان است .

قلعه خرابه ای دارد که دوازده خانوار رعیت در آن ساکن است.

قلعه خرابه دوره قبل از اسلام

قلعه خرابه دوره قبل از اسلام

قلعه خرابه بناهای تاریخی دیگر روستای ده نمک:

 قلعه خرابه: در ضلع جنوبی دژ ده نمک یا همان قلعه گبری روستای ده نمک بنای قلعه دیگری که  آثار اندکی از ویرانه های یک قلعه قدیمی تر دیده میشود که به احتمال زیاد همزمان با بنای دژ ساخته شده است.

  • اطراف قلعه گودال عمیق و عریضی بوده که گرداگرد دژ را فرا گرفته و آن را خندق می نامند و در تمامی مدت سال پر از آب بوده تا دشمن نتواند به سهولت به داخل دژ دسترسی پیدا کند و اهالی از راههای زیرزمینی که در اطراف دژ به داخل قلعه ادامه داشته و بصورت مخفی میباشد خود را به داخل قلعه می رساندند. با توجه به سر حدی بودن قریه ده نمک در دوران قبل از اسلام به خصوص در زمان اشکانیان احتمال می رود این قلعه در زمان اشکانیان بنا گردیده باشد .
    این قلعه مستحکم که با خشتهای خام بزرگ ساخته شده تا اواسط دوره قاجاریه پا بر جا بود و پس از این تاریخ رو به ویرانی نهاده است به طوری که مرحوم صنیع الدوله در کتاب (مطلع الشمس) بدان اشاره می نماید در مواقع ظاهر شدن دشمنان، کشاورزانی که در اطراف روستا پراکنده و به کشاورزی و دامداری مشغول بودند گاهگاهی با نگاه کردن به قلعه متوجه پرچمی در بالای قلعه و یا با دود کردن آتش به وجود دشمن آگاهی پیدا می کردند یا پناه می گرفتند و یا از راههای زیرزمینی به داخل قلعه وارد می شدند

در کل منزلگاه ده نمک دارای مجموع های از بناها است که به گونه ایامنیت و شرایط لازم را برای مسافران و بازرگانان فراهم میکرد  و همگی رفت و آمد کاروانیان و داد و ستد را در ذهن انسان فرا میخوانند. تا چندی پیش در اطراف زیمن های این قلعه خرابه کشاورزان روستای ده نمک مشغول کشاورزی بوده و جنوب آن نیز ریل راه آهن تهران به خراسان عبور می کند در شمت غرب این دژ نیز چاههای قنات مزارع کاملا نمایان است